Ciasta

piątek, 26 marca 2010

Wiosna w pelni, a co za tym idzie i  wiosenne oslabienie, pustka w glowie i zero checi do roboty. A wczoraj truskawki czekaly... Z pomoca przybyl moj syn. Poddal mi kilka pomyslow i wymyslil tez nazwy ponizszych propozycji.

 

 

  

Skladniki na krem:

truskawki

serek mascarpone

mleczna czekolada

cukier puder

odrobina mleka

Wykonanie:

Serek mascarpone z truskawkami i cukrem pudrem zmiksowac na galdka mase. Wlozyc na chwile do lodowki. Czekolade roztopic w garnuszku z odrobina mleka i przestudzic.

 

Biszkopt (wedlug przepisu Dorotus)

Składniki:

3 jajka

3 lyzki maki pszennej

3 lyzki maki ziemniaczanej

6 lyzek cukru

1/4 lyzeczki proszku do pieczenia

Bialka ubic na sztywna piane. Pod koniec ubijania dodac cukier, dalej ubijajac. Dodawac stopniowo zoltka i ubijac. Maki wymieszac z proszkiem do pieczenia, wsypac do masy jajecznej, delikatnie wymieszac.

Piec w temperaturze 180ºC przez około 35 - 45 minut (do tzw. suchego patyczka).


"Czekoladowy deszczyk" to oczywiscie biszkpot przelozony truskawkowym kremem i truskawkami w plasterkach.

"Truskawkowe morze" oraz "Truskawkowy kwiat"  to nic innego jak skrawki biszkoptu, resztki kremu i czekolady.

 

wtorek, 16 marca 2010

 

 

Ciasto dla wielbicieli kawy. Przepis znalazlam jakis czas temu u Dorotus. Zmienilam lekko przepis na polewe. Ciasto w sam raz na Swieto Ojca, ktore we Wloszech obchodzi sie 19 marca. My swietowalismy wczoraj.


Składniki

  • 225 g miekkiego masla
  • 225 g maki
  • ¾ lyzeczki sody oczyszczonej
  • 1 lyzeczka proszku do pieczenia
  • 1 lyzeczka kakao
  • 180 g cukru pudru
  • 4 jajka roztrzepane
  • 3 lyzki kawy instant rozpuszczone w 2 lyzkach goracej wody

Składniki na polewe:

  • 115 g bialej czekolady
  • serek maskarpone

Wszystkie skladniki ciasta dokladnie zmiksowac mikserem, by powstało jednolite, gładkie ciasto (jajka wbijamy w calosci). Mase przelac do formy wylozonej papierem (17 x 27 cm)  i piec w temperaturze 180ºC przez 35 - 40 minut . Ostudzic.

Biala czekolade połamac na kawalki, wrzucic do malego garnuszka z odrbina mleka. Rozpuscic w kapieli wodnej, mieszajac. Po rozpuszczeniu , przestudzic, i dodac serek mascarpone i wymieszac na jednolita mase. Gdy ciasto juz bedzie zimne, nalozyc mascarpone na wierzch ciasta.  Mozna ozdobic starta biala i  gorzka czekolada.

 

 

 

Kawa na dobry poczatek dnia

 

sobota, 20 lutego 2010

W ramach Czekoladowego Weekendu i z okazji ostatniego dnia karnawalu w Mediolanie na podwieczorek zrobilam sernik (wloska edycja z braku polskiego bialego sera) kremowy o lekko czekoladowo-cytrynowo-wniliowo-migdalowej nucie.


Kolorowy cukier

 

 

Skladniki:

  • 200 g cistek digestive
  • 500 g serka ricotta
  • 125 g mascarpone
  • 125 g mialkiego cukru
  • 2 lyzki maki ziemniaczanej
  • 3 duze jajka
  • skorka starta z 1 cytryny
  • platki migdalowe do posypania
  • 3 lyzki kakao
  • starta gorzka czekolada (ile kto chce w zalezosci od gustu)
  • kilka kropel zapachu wniliowego


Wykonanie:

Po pierwsze pokruszyc bardzo drobno cisteczka digestive. Wsypac ich do miseczki, dodac roztopione i ostudzone maslo. Nastepnie wylozyc nimi mala tortownice ok. 20 cm i uklepac mocno palcami badz lyzka. Forme wlozyc do lodowki na 15 min.

Do miski wlozyc ricotte, mascarpone, cukier, make, jajka i skorke cytrynwa. Wszytko zmiksowac na gladka mase. Miksujac stopniowo dadawc kakao i zapach waniliowy. Nastepnie przelozyc mase do formy z cisteczkam, posypac migdalami i wtawic do uprzednio nagrzanego do 180 °C piekarnika. Piec przez ok 45 min. Po tym czasie wylaczyc piekarnik i otworzyc dzwiczki. Zostawic ciasto w piekarniku do wystudzienia.

Kiedy sernik jest juz zimny wtawic go jeszcze na 1 godz. do lodowki. Przed podaniem ozdobic starta gorzka czekolada.  Ja posypalm tez kolorowym ozdobnym cukrem z okazji karnawalu.

 

 

 

 

Przepis z www. kwestiasmaku.com

 

 

 

 

 

 

 

 

poniedziałek, 15 lutego 2010


Wczoraj na podwieczorek zrobilam pyszne, mocno cytrynowe i dosc slodkie ciasto wg. przepisu Liski z whiteplate.blogspot.com i zeby pozostac w walentnkowym temacie przyozdobilam je wielkim sercem.

 

 

 

Cytrynowe serce

 

Skladniki:

  • 170 g masla o temp. pokojowej
  • 170 g cukru pudru
  • 170 g maki pszennej
  • 1 plaska lyzeczka proszku do pieczenia
  • szczypta soli
  • 2 duze jajka
  • skorka starta z 2 cytryn


Syrop do polania:

  • sok wycisniety z 2 cytryn
  • 90 g cukru pudru, przesianego przez sitko


Wykonanie:

Piekarnik nagrzac do temperatury 170 st C.

W mikserze utrzec: maslo, cukier puder, make przesiana z proszkiem do pieczenia, sol, jajka i skorke cytrynowa. Wszystko powinno byc utarte po ok. 3 minutach.
Mase wylac na blaszkę i piec ok. 30-35 minut do czasu, az wierzch będzie rumiany.

W przepisie Liski ciasto nalezy wlac na wysmarowana maslem i wylozona papierem blaszke o wymiarch 17,5 x 25 cm, ja takiej nie mialam wiec ciasto upieklam w keksowej foremce a co za tym idzie musialm nieco wydluzyc czas pieczenia. Po 35 min co jakis czas sprawdzalam patyczkiem czy ciasto jest juz suche.

W miedzyczasie przygotowac syrop: sok z cytryn i cukier puder podgrzac w garnuszku na srednim ogniu ok. 1 minuty (lub do czasu zagotowania). Zdjac z ognia.
Wyjac ciasto z piekarnika i od razu nasaczyc je goracym syropem.
Odstawic do ostygniecia.


 

 

środa, 10 lutego 2010

 

Muffiny Made in USA


Powiedzmy, ze w tym przepisie wszystkiego jest "za duzo". W sumie jednak muffiny wychodza puszyste i smaczne.


Skladniki:

  • 380g maki
  • 180g masla (miekkiego)
  • 250 g mleka
  • 200 g cukru
  • 2 cale jajka+1 zoltko
  • 1 torebka proszku do pieczenia (16g)
  • wanilia
  • szczypta soli
  • czubek lyzeczki sody
  • zapach cytrynowy - ja uzylam wycisnietego soku z cytryny
  • biala czekolada

Wykonanie:

Do miski wlozyc pokrojone w kostke miekkie maslo, cukier i wnilie. Wszystko razem wymieszac na gladka mase. Nastepnie dodac zapach cytrynowy lub sok z cytryny oraz sol i ponownie zmiksowac. W osobnym naczyniu  rozbeltac mleko, 2 cale jajka i jedno zoltko i po malu dolewac do masla. Powinna powstac gladka masa. Nastepnie dodajemy make wymieszana z proszkem do pieczenia i soda. Wszystko porzadnie zmiksowac.

Tak otrzymana mase wlewac do foremki muffinowej (wylozonej papierakmi do muffinow) i piec w piekaniku wszcesniej nagrzanym do 180°C przez ok 20-25 min. Po czym wylaczyc piekarnik i zostawic w nim muffiny jeszcze przez 5 min. Dzwiczki piekarnika powinny byc polotwarte. Po tym czasie wyjac z pieca i zostawic do wystudzenia. W miedzyczasie w rondelku roztopic biala czekolade, przesudzic ja i nakladac na czubki  muffinow. Podany przepis jest 12-14 muffinow.